Eind maart 2015 is het Holland Dairy House Roemenië van start gegaan. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Den Haag werd een Partners for International Business (PIB) samenwerkingsovereenkomst getekend. Met hulp van Europese fondsen zal Roemenië de komende jaren € 9,3 miljard investeren in de agrarische sector; melkveehouderij is daarbij een van de prioriteiten.
Roemeense melkveehouderij
De Roemeense melkveehouderij kan potentieel een lage kostprijs realiseren doordat grond, arbeid en voer goedkoop zijn en ruim voorhanden. Daarbij is er sprake van een tekort aan dierlijke mest. Onderzoek laat zien dat het land op zijn minst in staat moet zijn het verkregen, en inmiddels afgeschafte, EU-quotum van 2,5 miljoen ton vol te melken. Momenteel produceert Roemenië maar ongeveer 1 miljoen ton per jaar. Door betere scholing, training en voorlichting van Roemeense boeren, betere stalinrichting en voeding moet het lukken de melkproductie kwantitatief en kwalitatief op te krikken.
Holland Dairy House
Het cluster van bedrijven dat de samenwerkingsovereenkomst ondertekende bestaat uit Lely Group, Firma Schaap, Calfotel, Cowhouse, Barenbrug, JOZ, Mueller, Nuscience, Trioliet en CRV. Deze bedrijven zijn actief in de melkveehouderijsector: van gras tot koe en van melkrobot tot stalinrichting. Ook kennisinstellingen Cownexxion en Aeres zijn onderdeel van het cluster. Het PIB-programma Holland Dairy House bestaat uit het gezamenlijk bewerken van de Roemeense markt om de Nederlandse melkveehouderij sector daar duurzaam te positioneren. Dit gebeurt onder andere door het overdragen van kennis over het Nederlandse melkveehouderijmodel aan Roemeense boerderijmanagers, maar ook door het intensief samenwerken met Roemeense beleidsmakers. Verder vinden onder de noemer van dit programma een aantal strategische beursdeelnames plaats.
Partners for International Business
Partners for International Business (PIB) is een programma van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met deze dienstverlening sluit de Nederlandse overheid een partnerschap met het bedrijfsleven. PIB richt zich op groepen van bedrijven, eventueel aangevuld met kennisinstellingen, die gezamenlijk een buitenlandse markt willen betreden. Daarbij wordt gewerkt vanuit een afgestemde strategie in plaats van losstaande activiteiten. Met economische diplomatie kan de overheid handels- en investeringsbelemmeringen proberen weg te nemen, zodat ondernemers kansen kunnen verzilveren. PIB richt zich op Nederlandse bedrijven uit de Topsectoren (Energie, Life Sciences & Health, Creatieve Industrie, Water, Agrofood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen, Logistiek en Chemie) en op een aantal focuslanden.
Met dank aan RVO/PIB-programma.