Stichting Courage ontwikkelt een online melkveehouderijspel. Het verschil met Farmville en Hayday is dat de gamer bij Courage ‘boertje speelt’ met een echt melkveebedrijf. ‘Met echte koeien en een echte boer’, meldt Carel de Vries.
Realtime data
Bij het spel moet de speler onder meer voorspellen wat er met de koeien gebeurt, hoeveel melk ze geven en hoeveel ze eten. ‘En alles op basis van realtime data van melkrobots en sensoren en realtime beelden met webcams’, licht De Vries toe. De Courage-manager geeft aan dat een gamer ‘doekoes’ kan winnen waarmee hij koeien van de boer kan kopen en daarmee zijn eigen veestapel opbouwt. ‘Hoe meer de gamer weet van het vak, het bedrijf en de koeien, hoe hoger zijn status.’
Online praktijk
Doel van het computerspel is volgens De Vries zo veel mogelijk burgers te betrekken bij het hart van een echt melkveebedrijf in de echte praktijk. ‘Aan de realisatie van deze game wordt nu hard gewerkt. We hopen eerste helft 2015 online te gaan.’ Courage gaat binnenkort op zoek naar de ‘superboer’ die zijn bedrijf op deze manier wil openstellen voor het publiek. Die wervingscampagne verloopt via sociale media.
Met dank aan Lyanne de Laat en Stichting Courage.