Fonterra gaat het bedrijf doorlichten en snijden in functies, met name op het hoofdkantoor in Auckland. De Nieuw-Zeelandse melkverwerker wil daarnaast de marketing en verkoop in het buitenland versterken. Dat bevestigt ceo Theo Spierings tegenover NZX Agri.
Tegenvallers
Aanleiding vormen de tegenvallende financiële prestaties, ingezakte melkprijzen en de zorg onder de melkveehouders dat Fonterra niet goed presteert als coöperatie. Fonterra (16.000 werknemers) heeft internationale consultants ingehuurd om een plan te maken waarmee de melkverwerker haar prestaties moet gaan verbeteren. De consultants zullen het hele bedrijf doorlichten, aldus Spierings. De focus is daarbij gericht op verbeteren van de prestaties op een internationale markt met sterk fluctuerende prijzen. Het management wil het melkverwerkende bedrijf efficiënter en meer winstgevend maken, aldus Spierings. “We moeten wereldwijd de best practice zijn.” Plannen zullen eerst in eigen bedrijf en aan de melkveehouders worden voorgelegd, aldus ceo Spierings.
Met dank aan ZuivelZicht.