“De Nederlandse zuivelindustrie is een economische topsector die volop investeert in duurzaamheid, kwaliteit en innovatie. Onze mensen veroveren niet alleen vrouwenharten in eigen land maar markten en mensen over de hele wereld.”
De Witte Motor
Dit zegt Tjeerd de Groot, directeur van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) met een knipoog naar het kijkcijferkanon ‘Boer zoekt vrouw’. Over het economische belang van de zuivelsector heeft de NZO het rapport ‘De Witte Motor’ samen laten stellen. De melkveehouders uit seizoen 2014-2015 van ‘Boer zoekt vrouw’ vormen sinds enkele weken de boegbeelden van de Nederlandse zuivelsector. Trotse ondernemers die dag in dag uit bezig zijn om hun bedrijf te verbeteren. Dicht bij de natuur en volop betrokken bij hun koeien. Innovatief en ambachtelijk. Samen met de 45.000 collega’s die buiten beeld bleven, vormen zij de witte motor van de Nederlandse economie.
Vooral kaas
Een sector die gezien mag worden. Dat komt ook naar voren in het rapport ‘De Witte Motor’ van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants. De zuivelsector is springlevend, kerngezond en levert een onmisbare bijdrage aan het succes van de Nederlandse export. De 1,6 miljoen koeien in ons land zijn samen goed voor 12,7 miljard kilo melk per jaar. Meer dan de helft van deze melk wordt verwerkt tot kaas, in tegenstelling tot veel andere landen waar de productie van consumptiemelk domineert. Ook in de export van Nederlandse zuivel – waarin jaarlijks 7 miljard euro omgaat (8 procent van het exportoverschot) – vormt kaas het belangrijkste product. De Nederlandse melkveehouderij tekent jaarlijks voor een productiewaarde van 5 miljard euro en de zuivel-verwerkende bedrijven voor 7 miljard euro. De zuivelsector als geheel biedt 45.000 voltijds arbeidsplaatsen.
Met dank aan NZO en ZuivelZicht.