Ondanks lagere zuivelprijzen in het tweede halfjaar heeft de Duitse zuivelcoöperatie Hochwald Foods zijn leden/melkveehouders over 2014 een melkprijs betaald van 38,5 cent per kg standaardmelk met 4,0 procent vet en 3,4 procent eiwit. Hierbij is een nog nader te bepalen toeslag inbegrepen.
Duitse melkprijs
Met deze melkprijs komt Hochwald overigens boven de gemiddelde Duitse melkprijs 2014 uit. In een moeizame marktomgeving in de laatste zes maanden van 2014 realiseerde het coöperatieve concern een geconsolideerde omzet van 1,588 miljard euro (+ 6 procent). De omzet uit exportactiviteiten bedroeg 680 miljoen euro (+ 21,6 procent). Bijzonder gunstig ontwikkelde zich de exportomzet in derde landen (circa 30 procent).
Export
Het hogere aandeel van de export vloeit overigens voort uit het toekomstconcept ‘Hogere toegevoegde waarde door internationalisering en groei’, waarbij het strategische doel juist is deze export op te voeren. Inmiddels is de export goed voor 42,8 procent van de totale omzet van de onderneming. De melkverwerking in de zuivelfabrieken van Hochwald steeg vorig jaar 5,7 procent naar 2,28 miljard kg melk. Vooral in de fabrieken die voor de export zuivelproducten produceren, is vorig jaar meer melk verwerkt.
Weipoeder
Hochwald heeft haar strategisch concept vastgelegd tot 2020. Met nadruk op internationalisering wil Hochwald de komende jaren investeren in strategische groeimarkten. Als strategisch project is de huidige bouw van een nieuwe fabriek voor gedemineraliseerd weipoeder voor de baby- en kindervoedingsindustrie in Hünfeld een nieuw activiteitenterrein voor Hochwald. Ook met behulp van joint ventures en partnerships wil de onderneming de komende jaren nieuwe markten en productsegmenten ontsluiten.
Met dank aan ZuivelZicht.