BDM: melkveehouders boos op Aldi-Zuid

Duitsland vlagDe Duitse situatie op de melkmarkt wordt iedere dag slechter. Het geproduceerde volume heeft inmiddels het volume van het vorige jaar overstegen. In kalenderweek 20 overschreed het volume aan geproduceerde melk voor de eerste keer het volume van het jaar ervoor met 0.4%.

Dalende prijs

Het aantal melkfabrieken dat minder uitbetaald dan 30 cent per kilogram melk met 4.2% vet en 3.4% eiwit, neemt per maand toe. Volgens het boerenmagazine “Top Agrar”, is er geen enkele melkfabriek in Sleeswijk Holstein of Neder-Saksen meer, die meer dan 30 cent uitbetalen. En de trend aangaande de uitbetalingsprijs van de melkfabrieken is duidelijk een neergaande. Vorige week daalden de officiële kaasprijzen met 4% en zijn nu rond de € 2.20 – 2.45 per kg kaas. De melkfabrieken sluiten niet uit dat de prijs nog daalt naar € 2 per kg kaas.

Boos op Aldi-Zuid

De BDM (Duitse melkveehoudersorganisatie) grijpt elke mogelijkheid aan om “melk” en de dalende melkprijzen onder de media-aandacht te krijgen. Op 1 juni, Wereldmelkdag, werden talloze waarschuwingsvuren ontstoken in plattelandsregio’s en vele campagnes en acties gehouden in dorpen en steden. De pers en politici op zowel federaal als nationaal niveau werden uitgenodigd om langs te komen. De campagnes werden goed bezocht. Als klap in het gezicht van de melkveehouders kwam Aldi-Zuid met het bericht dat ze voortaan met een regionale melk uit Beieren op de markt komen. Leveranciers van melk voor MILFINA “meine bayrische Bauernmilch” (mijn Beierse boerenmelk) moeten zich inschrijven voor het “Certified Quality” (Gecertificeerde Kwaliteit – GK) plan en moeten melk leveren voor uitsluitend de hoogste kwaliteitsgraad S, ze moeten de dieren houden in loopstallen en afzien van genetisch gemodificeerd voer. De verkoopprijs van deze melk wordt € 0.69 per liter melk met 3.5% vet en € 0.61 per liter melk met 1.5% vet. De producenten wordt een stijging van de opbrengsten beloofd van 2 cent per kg melk. Terwijl het juist Aldi is die steeds probeert druk uit te oefenen op de melkprijs in contractbesprekingen. Op deze manier slaat Aldi Zuid twee vliegen in één klap: ze krijgen een beter imago en houden hun leveranciers aan het lijntje.

MVP

Er is ook bemoedigend nieuws: volgens zuivelexperts, die de effectiviteit van ons melk markt crisis management concept (Markt Verantwoordelijkheid Programma) hebben bestudeerd, moet haast worden gemaakt met het nemen van actie op de zuivelmarkt. Als zo’n concept in de toekomst wordt geïntroduceerd, zal de effectiviteit van genomen maatregelen toenemen en worden vergezeld van de introductie van nieuwe instrumenten. Doel is om de volatiliteit van de markt af te laten nemen en crises in een vroeg stadium te voorkomen.

Met dank aan : Thorsten Sehm, BDM Duitsland