Australië: verse melk per schip naar China

koeien AustralieAustralië kan melk per schip gaan exporteren naar China. Dat verklaart managing director Diederik Brasser van het Nederlandse bedrijf Triboles. Verschepen van verse melk wordt aantrekkelijk omdat de consumptie in China van melk sterk toeneemt. Bovendien zijn de Chinezen bereid veel geld te betalen voor consumptiemelk.

Veel belangstelling

Dat merkte de South Australian Dairy Association die deze maand is begonnen met de export van verse melk naar China. Voor een liter melk ‘SADA fresh’ betalen de Chinezen grif 8 tot 10 Australische dollars. Die prijzen maken het mogelijk om maandelijks 16.000 liter consumptiemelk naar China te vliegen. Volgens Brasser is transport per schip veel lucratiever. Naar zijn overtuiging profiteren melkveehouders in Australie alleen van afzet van consumptiemelk in China als er grote hoeveelheden tegelijk worden getransporteerd. “Wat per vliegtuig wordt vervoerd is aardig, maar daar worden de melkveehouders niet veel wijzer van.”

Triboles uit Joure

Brasser die in Australië is om zijn ideeën voor te leggen aan melkverwerkers als Murray Goulburn, legde zijn plannen ook uit aan de krant The Australian. Triboles, dat het Friese Joure als thuisbasis heeft, ontwikkelt en bouwt onder meer systemen voor transport van vloeibare producten. “Australie heeft een voordeel op Nieuw-Zeeland omdat het dichter bij belangrijke afzetgebieden in Azië en het Midden-Oosten ligt,” vertelde Brasser. “En we weten nu hoe we melk vers kunnen houden gedurende die transporttijden.”

Verse melk

Brasser ziet in de grootschalige afzet van verse melk een kans voor de Australische melkveehouderij om zich te onderscheiden van de Nieuw-Zeelandse concurrentie, die zich vooral toelegt op de productie van melkpoeder. Met de verscheping van 500 miljoen liter verse melk per jaar naar China, kan de Australische melkveehouderij zichzelf een goede dienst bewijzen, aldus Brasser. De productie van melk zou er een impuls door krijgen en ook zou de sector de trend van de al jaren afnemende zuivelexport kunnen ombuigen.

Investeringen

Om de melkstroom per schip op gang te brengen moet geinvesteerd worden in infrastructuur, speciale terminals en koelschepen. Brasser probeert partners te vinden die in het plan willen investeren. Brasser: “Dit is niet een concept, de technologie is er al. We vervoeren elk jaar al 2 tot 3 miljoen ton sinaasappelsap vanuit Brazilië.”

Met dank aan ZuivelZicht en Triboles uit Joure.