De Rabobank komt via haar website met de M-tool voor de melkveehouderij. Met de M-tool ziet de melkveehouder in hoeverre hij/zij het bedrijf op orde heeft voor de beoogde toekomststrategie. De check wordt uitgevoerd op drie hoofdthema’s, namelijk ondernemerschap, winstgevendheid en duurzaamheid. De tool is een praktische online strategiecheck, ontwikkeld door LEI-WUR in opdracht van en samen met Rabobank. Interessant voor de melkveehouder en voor de Rabobank zelf lijkt mij!
Via accountmanager van lokale Rabobank
De melkveehouder (m/v) vult een aantal vragen in over bovengenoemde drie thema’s en geeft daarbij de beoogde toekomststrategie aan. De M-tool maakt vervolgens een vergelijking tussen de bestaande en gewenste situatie. Binnen 20 minuten heeft de melkveehouder waardevolle input waar ontwikkelpunten liggen om een eigen richting te bepalen, verantwoorde keuzes te maken en/of gerichte ondersteuning te zoeken. Dit alles om als melkveehouder voor 2020 (!) klaar te zijn voor een duurzame melkveehouderijsector. Alleen melkveehouders, die klant zijn van de Rabobank, kunnen via hun lokale accountmanager online toegang tot de M-tool krijgen.
Komt er na de M-tool van de Rabobank ook een V-tool voor de varkenshouderij en een A-tool voor de akkerbouw? Het zou me niet verbazen.
Ad Merks (communitymanager)