Leverbetrouwbaarheid voorop voor boer: in de relatie met hun leverancier vinden boeren in Nederland de leverbetrouwbaarheid het allerbelangrijkst. 70 procent noemt dit als het belangrijkste aspect, gevolgd door een goede onderlinge verstandhouding met juiste communicatie (34%). Naast deze traditionele waarden binnen een relatie, hecht één op de drie boeren juist meer waarde aan de zakelijke aspecten in een relatie, zoals uitgebreide kennis van de branche (20%) en begrip van de bedrijfsvoering (10%). Dit blijkt uit onderzoek van CRM Partners, specialist in implementaties van Microsoft Dynamics CRM in de agrisector, waarin boeren gevraagd werd naar hun relatie met toeleveranciers.
Kansen
Opvallend is echter dat boeren zaken als prijs, kwaliteit van de service en innovatievermogen minder belangrijk vinden. Met een scherpe prijsstelling en innovatieve producten maken leveranciers dus niet het verschil. Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners: “Dit onderzoek benadrukt dat er voor leveranciers in de agrarische sector nog altijd veel kansen liggen in het bouwen aan persoonlijke relaties met de boer. Persoonlijk contact en een goede verstandhouding worden immers als belangrijkste graadmeters voor een goede relatie gezien. Ondanks bijvoorbeeld de modernisatie en het ontwikkelen van efficiëntere communicatiemiddelen, doen agrarische leveranciers er dus goed aan om de persoonlijke relatie met de boer niet uit het oog te verliezen. Het belang van customer relationship management neemt hierbij navenant toe.”
Onderzoeksrapport
Het onderzoeksrapport ‘Wat verwachten boeren van hun leveranciers?’ is gratis te downloaden via: http://www.crmpartners.nl/tools/onderzoek/onderzoeksrapport-agri