Is er toch ruimte voor groei vanaf 2015?

foto zomer 2012 AJMGroei door inflatie en innovatie

Is er toch ruimte voor groei vanaf 2015? Vooral de banken en accountantskantoren vragen zich dit af in keurige rapporten, terwijl de melkveehouders gewoon doorgaan met ontwikkelen. Inflatie en innovatie zijn voor hen de drijvers voor schaalvergroting. Inflatie noopt tot schaalvergroting, omdat anders de koopkracht onder druk komt te staan. Innovatie geeft juist de mogelijkheid tot schaalvergroting bij een gelijk arbeidsaanbod.

Milieuruimte

Hoeveel groei er plaats zal vinden, hangt van de eigen bedrijfslocatie, de milieuruimte, het rendement en vooral de ambitie en het talent van de melkveehouders zelf af. Bij milieuruimte moeten we denken aan o.a. de toepassing van de mineralenkringloop en de uitstoot van gassen. Van vakmanschap naar ondernemerschap, zoals de banken en accountantskantoren in hun rapporten aangeven. Dit geldt overigens ook voor het management van diezelfde organisaties in deze tijd! De melkveesector zal complexer worden qua management en er zullen meer financiële buffers nodig zijn op lage prijzen en calamiteiten op te vangen. Periodes van betere inkomens gaan ongetwijfeld gevolgd worden door die van mindere inkomens; de bedrijven worden kwetsbaarder in het internationale speelveld.

Groei op sectorniveau of bedrijfsniveau?

Groei op sectorniveau in West-Europa kan alleen maar plaatsvinden, wanneer er vermindering van de milieubelasting per dier plaatsvindt. De Nederlandse zuivel wil in 2020 zelfs energieneutraal produceren; dat betekent én het energiegebruik beperken én meer duurzame energie. De druk op de grond, het land, zal enorm toenemen, zowel voor de ruwvoerproductie als voor de mestafzet. Beiden effecten tesamen op de grond vanaf 2015 worden op dit moment nog steeds onderschat en niet goed doorgerekend!
Groei op bedrijfsniveau hangt natuurlijk af van de ontwikkelingsruimte van de eigen bedrijfslocatie, maar ook de (toekomstige) afzetmogelijkheden van de extra melk. Dit samen met het rendement en het talent van ondernemen bepaalt de groei op bedrijfsniveau.

Toekomst ?

Over de (toekomstige) melkafzetmogelijkheden zijn de meningen natuurlijk verdeeld. FrieslandCampina zet in haar Melkroute 2020 in op 1,5 tot 2% groei per jaar en dat blijft ambitieus, want dat betekent plus 20% in 10 jaar tijd. Voor melkveehouders geldt nog altijd dat afnamegarantie nog steeds geen prijsgarantie is! Boeren blijven streven naar verbetering van efficiëntie en opvangen van inflatie door innovatie en schaalvergroting!

ir. Ad Merks (communitymanager)