‘Bedrijfsbegeleiding en voorlichting’ is veruit het meest genoemd als reden waarom men klant is van een bepaalde voerleverancier. Dit is één van de uitkomsten uit het online onderzoek onder veehouders met de naam ‘VoerMonitor 2014’. Het onderzoek is uitgevoerd door agrarisch marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen. In totaal hebben meer dan 2.000 veehouders de online vragenlijst ingevuld.
Redenen om klant te zijn
Op de vraag wat de belangrijkste redenen zijn waarom men klant is van een bepaalde voerleverancier noemt men veruit het meest ‘bedrijfsbegeleiding en voorlichting’ (56%). Op afstand gevolgd door ‘vertrouwen’ (38%) en ‘mengvoerkwaliteit’ (32%). ‘De prijs van het voer’ is door minder dan 20% van de veehouders genoemd als een reden waarom men klant is. Men mocht maximaal drie redenen aanklikken.
In de bijgevoegde tabel 1 zijn de resultaten uitgesplitst naar coöperatieve voerleverancier versus particuliere voerleverancier. Een * geeft een significant verschil aan tussen particuliere en coöperatieve voerleveranciers. De twee aspecten ‘vertrouwen’ en ‘mengvoerkwaliteit’ zijn significant vaker genoemd door de klanten van particuliere voerleveranciers. De drie aspecten ‘omdat het een/mijn coöperatie is’, ‘breedte van het assortiment’ en ‘innovatief bedrijf’ zijn significant vaker genoemd door de klanten van coöperatieve voerleveranciers.
Lat ligt hoog
Verder heeft elke veehouder in het onderzoek zijn eigen leverancier beoordeeld op een 40-tal aspecten. De 15 deelnemende voerleveranciers hebben inmiddels een rapport ontvangen met hierin de eigen scores in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier. Er zijn voerleveranciers die vrijwel op elk aspect hoger scoren. Hiermee leggen zij de lat hoog voor die leveranciers die op de beoordeelde aspecten onder het gemiddelde hebben gescoord. Ook de mogelijke overstapredenen verschillen vaak per voerleverancier.
De bedoeling is om de ‘VoerMonitor’ jaarlijks uit te voeren, zodat de voerleveranciers zien op welke aspecten men vooruitgang heeft geboekt en op welke aspecten minder of helemaal geen vooruitgang.
Tabel 1 Wat zijn de belangrijkste redenen waarom u klant bent van een coöperatief of particuliere voerleverancier? U kunt maximaal drie redenen kiezen.
Wel of geen coöperatie | ||||||
Coöperatie | Particulier | Totaal | ||||
N | % | N | % | N | % | |
Bedrijfsbegeleiding, voorlichting | 695 | 57,1% | 375 | 53,2% | 1070 | 55,7% |
Vertrouwen (*) | 422 | 34,7% | 304 | 43,1% | 726 | 37,8% |
Mengvoerkwaliteit (*) | 340 | 27,9% | 275 | 39,0% | 615 | 32,0% |
Prijs van het voer | 231 | 19,0% | 139 | 19,7% | 370 | 19,3% |
Technische bedrijfsresultaten | 212 | 17,4% | 129 | 18,3% | 341 | 17,7% |
Leveringsbetrouwbaarheid | 161 | 13,2% | 111 | 15,7% | 272 | 14,2% |
Gezondheid van het vee | 119 | 9,8% | 67 | 9,5% | 186 | 9,7% |
Omdat het een of mijn coöperatie is (*) | 179 | 14,7% | 4 | 0,6% | 183 | 9,5% |
Financiële bedrijfsresultaten | 114 | 9,4% | 61 | 8,7% | 175 | 9,1% |
Regionaal actief | 102 | 8,4% | 60 | 8,5% | 162 | 8,4% |
Bestelgemak | 94 | 7,7% | 63 | 8,9% | 157 | 8,2% |
Breedte van het assortiment (*) | 101 | 8,3% | 33 | 4,7% | 134 | 7,0% |
Innovatief bedrijf (*) | 85 | 7,0% | 25 | 3,5% | 110 | 5,7% |
Hebben duurzaam ondernemen hoog in vaandel staan | 33 | 2,7% | 14 | 2,0% | 47 | 2,4% |
Imago, uitstraling | 34 | 2,8% | 13 | 1,8% | 47 | 2,4% |
Leveren (ook) biologische voeders | 19 | 1,6% | 5 | 0,7% | 24 | 1,2% |
Naamsbekendheid | 21 | 1,7% | 8 | 1,1% | 29 | 1,5% |
Landelijk actief | 13 | 1,1% | 5 | 0,7% | 18 | 0,9% |
Anders, nl. … (*) | 86 | 7,1% | 86 | 12,2% | 172 | 8,9% |
Weet niet/geen mening | 21 | 1,7% | 12 | 1,7% | 33 | 1,7% |
Totaal | 1217 | 100% | 705 | 100% | 1922 | 100% |
(* een aantal hele kleine voerleveranciers, uit de categorie ‘anders, nl. … ‘ is uit deze analyse gehaald, vandaar een N van minder dan 2000 veehouders)
Met dank aan vakblad De Molenaar!